Pentru suflet(d)e

Supa de pui pentru suflet

Inspirata de cartea omonima, voi posta aici toate „lectiile” de viata deprinse de mine sau de altii. Totodata, vor aparea tot in cadrul acestei pagini pasaje sau povestiri din colectia „Supa de pui pentru…” si sper ca toate acestea sa fie de un real folos cuiva sau macar sa ne ajute sa vedem cum evoluam si cat de diferit ne raportam la diverse sau aceleasi lucruri odata cu trecerea timpului.

Acestea fiind spuse, va ofer zicerea zilei de 31 August 2010: „Avem nevoie de 4 imbratisari pe zi ca sa supravietuim. Avem nevoie de 8 imbratisari pe zi ca sa ne mentinem. Avem nevoie de 12 imbratisari pe zi ca sa crestem” – Virginia Satir (pag 24 – „Oare nu se poate intampla si aici?”) 

Tot aici se continua ideea ca imbratisarea este sanatoasa, vindeca depresia si ca, din pacate, este o resursa prea putin folosita, cu puteri magice. O sa plusez cu informatii obtinute la cursul de Comunicare interpersonala, tinut de dl prof Mihai Dinu,  in care ne-au fost lamurite aceste „puteri magice”:

Exista doua tipuri de trairi psihofiziologice din sfera fricii care ne activeaza mecanismele de aparare – cele cu obiect precis si cele tulburi, oarecum anticipative. Bine de stiut este diferenta intre frica, aprehensiune, teama, spaima si angoasa.

Frica apartine categoriei trairilor cu obiect precis si este resimtita in prezenta nemijlocita a pericolului, spre deosebire de aprehensiune si teama, care au acel caracter anticipativ. Spaima, groaza si teroarea sunt forme extreme ale fricii.

Din categoria starilor timerice nelamurite, fac parte nelinistea si anxietatea. Cand acestea depasesc un anumit prag in intensitate, putem spune ca traim angoasa. Manifestarea brusca a acestei stari poarta numele de panica.

Am prezentat acestea pentru ca, inrudita cu anxietatea si angoasa, este si notiunea de stres.

Desemnand initial orice agresiune fizica sau psihologica la care organismul trebuie sa faca fata, mobilizandu-si sistemele de aparare, stresul si-a extins sfera pana la a se asocia si unor evenimente fericite, ba chiar si situatiile prea linistite, care genereaza plictiseala, sunt uneori caracterizate ca fiind „stresante”.

(Mihai Dinu – „Fundamentele comunicarii interpersonale”, pp 155-163)

 Desi simt niste priviri sceptice, va indemn sa va ganditi doar ca, asemenea vestilor proaste, si cele bune pot produce accidente vasculare sau cardiace – desigur, nu este de dorit aceasta, dar depasind o anumita intensitate, ambele tipuri de stres ne afecteaza negativ.

Efectele benefice ale acestora, insa, exista atunci cand se limiteaza la valori moderate. Astfel, satisfactiile marunte ne intretin tonusul fizic si moral, iar dificultatile ne pot mobiliza spre a le depasi, ajungand la o stare de multumire. Acesti stimuli de care avem nevoie in viata de zi cu zi se numesc eustres-uri, iar in baza aspectului „nutritiv” al acestora a fost dezvoltata teoria caloriilor psihologice, sau cunoscut sub denumirea anglo-saxona de stroke-uri.

In piramida lui A. Maslow, printre nevoile umane se numara si nevoia de recunoastere. Asfel dovedit si prin experimente, reiese faptul ca stimularea de orice fel este preferabila absentei totale a stimularii.

Conceptul de stroke a fost creat de Eric Berne pentru a exprima „orice act care implica recunoasterea celuilalt”, indiferent daca exprima sentimente pozitive sau negative. Un suras sau o vorba buna constituie un stroke, dar tot stroke-uri sunt si palmuirea si insulta. La fel cum organismul nostru reclama, pentru a-si mentine forma fizica, un anumit numar de calorii pe zi, tot asa si psihicul nostru  este mt doar daca i  se asigura portia minima zilnica de stroke-uri.

Pentru a facilita intelegerea notiunii de stroke, Rene de Lassus a intocmit un asa-numit strokoscop, un tabel in care sunt evaluate diferitele noastre interactiuni pe o scala numerica de la 0 l a 50.

2 responses to “Pentru suflet(d)e

  1. Am citit cu mare placere articolul…mi-e dor de cursurile d-lui Dinu…si sunt surprinsa ca inca imi mai amintesc asezarea in pagina a acestui curs, de cand invatam pentru licenta…

  2. Of, cat de dor mi s-a facut…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s